PERMULAAN PENCIPTAAN
(Penjelasan mendalam tentang asal muasal penciptaan dalam
kitab Sirrul Assar – Syeikh Abdul Qadir Jailani)
Semoga Allah SWT
memberikan kamu kejayaan di dalam amalan-amalan kamu yang disukai-Nya dan
Semoga kamu memperolehi keredaan-Nya. Fikirkan, tekankan kepada pemikiran kamu
dan fahamkan apa yang aku katakan.
Allah Yang Maha
Tinggi pada permulaannya menciptakan cahaya Muhammad daripada cahaya suci
Keindahan-Nya. Dalam hadis Qudsi Dia berfirman: “Aku ciptakan ruh Muhammad
daripada cahaya Wajah-Ku”.
Perihal ini
dinyatakan juga oleh Nabi Muhammad SAW dengan sabdanya:
“Mula-mula Allah ciptakan
ruhku. Pada permulaannya diciptakan-Nya sebagai ruh suci”.
“Mula-mula Allah ciptakan
qalam”.
“Mula-mula Allah ciptakan
akal”.
Apa yang
dimaksudkan sebagai ciptaan permulaan itu ialah ciptaan hakikat kepada Nabi
Muhammad SAW, Kebenaran tentang Muhammad yang tersembunyi. Dia juga diberi nama
yang indah-indah. Dia dinamakan nur, cahaya suci, kerana dia dipersucikan dari
kegelapan yang tersembunyi di bawah sifat jalal Allah. Allah Yang Maha Tinggi
berfirman: “Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah, cahaya dan kitab
yang menerangkan”. (Al-Maaidah, ayat 15)
Dia dinamakan
akal yang meliputi (akal universal) kerana dia telah melihat dan mengenali
segala-galanya. Dia dinamakan qalam kerana dia menyebarkan hikmah dan ilmu dan
dia mencurahkan ilmu ke dalam huruf-huruf.
Ruh Muhammad
adalah zat atau hakikat kepada segala kejadian, permulaan dan kenyataan alam
maya. Baginda SAW menyatakan hal ini dengan sabdanya, “Aku daripada Allah dan sekalian
yang lain daripadaku” . Allah Yang Maha Tinggi menciptakan sekalian Ruh-Ruh
daripada Ruh baginda SAW di dalam alam kejadian yang pertama, dalam bentuk yang
paling baik. ‘Muhammad' adalah nama kepada sekalian kemanusiaan di dalam alam
arwah. Dia adalah sumber, asal usul dan kediaman bagi sesuatu dan
segala-galanya.
Empat ribu tahun
selepas diciptakan cahaya Muhammad, Allah ciptakan arasy daripada cahaya mata
Muhammad. Dia ciptakan makhluk yang lain daripada arasy. Kemudian Dia hantarkan
Ruh-Ruh turun kepada peringkat penciptaan yang paling rendah, kepada alam
kebendaan, alam jirim dan badan.
“Kemudian Kami turunkan ia
kepada peringkat yang paling rendah” . (Surah Tin, ayat 15)
Dia hantarkan
cahaya itu daripada tempat ia diciptakan, dari alam lahut, iaitu alam kenyataan
bagi Zat Allah, bagi keesaan, bagi wujud mutlak, kepada alam nama-nama Ilahi,
kenyataan sifat-sifat Ilahi, alam bagi akal asbab kepunyaan Ruh yang meliputi (Ruh
universal). Di sana Dia pakaikan Ruh-Ruh itu dengan pakaian cahaya. Ruh-Ruh ini
dinamakan ‘Ruh pemerintah'. Dengan berpakaian cahaya mereka turun kepada alam
malaikat. Di sana mereka dinamakan ‘Ruh Ruhani'. Kemudian Dia arahkan mereka
turun kepada alam kebendaan, alam jirim, air dan api, tanah dan angin dan
mereka menjadi ‘Ruh manusia'. Kemudian daripada dunia ini Dia ciptakan tubuh
yang berdaging, berdarah.
“Kemudian Kami jadikan kamu
dan kepadanya kamu akan dikembalikan dan daripadanya kamu akan dibangkitkan
sekali lagi”. (Surah Ta Ha, ayat 55)
Selepas
peringkat-peringkat ini Allah memerintahkan Ruh-Ruh supaya memasuki badan-badan
dan dengan kehendak-Nya mereka pun masuk.
“Maka apabila Aku
sempurnakan kejadiannya dan Aku tiup padanya Ruh-Ku…”. (Surah Shad, ayat 72)
Sampai masanya Ruh-Ruh
itu terikat dengan badan, dengan darah dan daging dan lupa kepada asal usul
kejadian dan perjanjian mereka. Mereka lupa tatkala Allah ciptakan mereka pada
alam arwah Dia telah bertanya kepada mereka: “Adakah aku Tuhan kamu? Mereka
telah menjawab:Iya, bahkan!.”
Mereka lupa
kepada ikrar mereka. Mereka lupa kepada asal usul mereka, lupa juga kepada
jalan untuk kembali kepada tempat asal mereka. Tetapi Allah Maha Penyayang,
Maha Pengampun, sumber kepada segala keselamatan dan pertolongan bagi sekalian
hamba-hamba-Nya. Dia mengasihani mereka lalu Dia hantarkan kitab-kitab suci dan
rasul-rasul kepada mereka untuk mengingatkan mereka tentang asal usul mereka.
“Dan Sesungguhnya Kami telah
utuskan Musa (membawa) ayat-ayat Kami (sambil Kami mengatakan): hendaklah kamu
keluarkan kaum kamu dari kegelapan kepada cahaya, dan ingatkan mereka kepada
hari-hari Allah”. (Surah Ibrahim, ayat 5)
Yaitu ‘ingatkan Ruh-Ruh
tentang hari-hari di mana mereka tidak terpisah dengan Allah'.
Ramai
rasul-rasul telah datang ke dunia ini, melaksanakan tugas mereka dan kemudian
meninggalkan dunia ini. Tujuan semua itu adalah membawa kepada manusia
perutusan, peringatan serta menyedarkan manusia dari kelalaian mereka. Tetapi
mereka yang mengingati-Nya, yang kembali kepada-Nya, manusia yang ingin kembali
kepada asal usul mereka, menjadi semakin berkurangan dan terus berkurangan
ditelan zaman.
Nabi-nabi terus
diutuskan dan perutusan suci berterusan sehingga muncul Ruh Muhammad yang
mulia, yang terakhir di kalangan nabi-nabi, yang menyelamatkan manusia daripada
kehancuran dan kelalaian. Allah Yang Maha Tinggi mengutuskannya untuk membuka
mata manusia iaitu membuka mata hati yang ketiduran. Tujuannya ialah
mengejutkan manusia dari kelalaian dan ketidaksedaran dan untuk menyatukan
mereka dengan keindahan yang abadi, dengan penyebab, dengan Zat Allah.
Allah berfirman:
“Katakan: Inilah jalanku
yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku kepada Allah dengan pandangan yang
jelas (basirah)”. (Surah Yusuf, ayat 108)
Ia menyatakan
jalan Nabi Muhammad SAW. Baginda SAW dalam menunjukkan tujuan kita telah
bersabda, “Sahabat-sahabatku adalah umpama bintang di langit. Sesiapa daripada
mereka yang kamu ikuti kamu akan temui jalan yang benar”.
Pandangan yang
jelas (basirah) datangnya daripada mata kepada Ruh. Mata ini terbuka di dalam
jantung hati orang-orang yang hampir dengan Allah, yang menjadi sahabat Allah.
Semua ilmu di dalam dunia ini tidak akan mendatangkan pandangan dalam (basirah).
Seseorang itu memerlukan pengetahuan yang datangnya daripada alam ghaib yang
tersembunyi pengetahuan yang mengalir daripada kesedaran Ilahi.
“Dan Kami telah ajarkan
kepadanya satu ilmu dari sisi Kami (ilmu laduni)”. (Surah Kahfi, ayat 65)
Apa yang perlu
seseorang lakukan ialah mencari orang yang mempunyai pandangan dalam (basirah)
yang mata hatinya celik, dan cetusan serta perangsang daripada orang yang
seperti ini adalah perlu. Guru yang demikian, yang dapat memupuk pengetahuan
orang lain, mestilah seorang yang hampir dengan Allah dan berupaya menyaksikan
alam mutlak.
Wahai anak-anak
Adam, saudara-saudara dan saudari-saudari! Bangunlah dan bertaubatlah kerana
melalui taubat kamu akan memohon kepada Tuhan agar dikurniakan-Nya kepada kamu
hikmah-Nya. Berusaha dan berjuanglah. Allah memerintahkan:
“Dan berlomba-lombalah
kepada keampunan Tuhan kamu dan syurga yang lebarnya (seluas) langit dan bumi,
yang disediakan untuk orang-orang yang berbakti. Yang menderma di waktu senang
dan susah, dan menahan marah, dan memaafkan manusia, dan Allah kasih kepada
mereka yang berbuat kebajikan”. (Surah Imraan, ayat 133 & 134)
Masuklah kepada
jalan itu dan bergabunglah dengan kafilah keRuhanian untuk kembali kepada Tuhan
kamu. Pada satu masa nanti jalan tersebut tidak dapat dilalui lagi dan
pengembara pada jalan tersebut tidak ada lagi. Kita tidak datang ke bumi ini
untuk merosakkan dunia ini. Kita dihantar ke mari bukan untuk makan, minum dan
berak. Ruh penghulu kita menyaksikan kita. Baginda SAW berdukacita melihat
keadaan kamu. Baginda SAW telah mengetahui apa yang akan berlaku kemudian hari
apabila baginda SAW bersabda, “Dukacitaku adalah untuk umat yang aku
kasihi yang akan datang kemudian”.
Apa sahaja yang
datang kepada kamu datang dalam keadaan salah satu bentuk, secara nyata atau
tersembunyi; nyata dalam bentuk peraturan syarikat dan tersembunyi dalam bentuk
hikmah kebijaksanaan atau makrifat. Allah Yang Maha Tinggi memerintahkan kita
supaya mensejahterakan zahir kita dengan mematuhi peraturan syarikat dan
meletakkan batin kita dalam keadaan yang baik dan teratur dengan memperolehi
hikmah kebijaksanaan atau makrifat. Bila zahir dan batin kita menjadi satu dan
hikmah kebijaksanaan atau makrifat dengan peraturan agama (syarikat) bersatu,
seseorang itu sampai kepada makam yang sebenarnya (hakikat).
“Dia alirkan dua laut,
padahal kedua-duanya bertemu. Antara dua itu ada dinding yang kedua-duanya
tidak mampu melewatinya”. (Surah Imraan, ayat 19 & 20)
Kedua-duanya
mesti menjadi satu. Kebenaran atau hakikat tidak akan diperolehi dengan hanya
menggunakan pengetahuan melalui pancaindera dan deria-deria tentang alam
kebendaan. Dengan cara tersebut tidak mungkin mencapai matlamat, sumber, iaitu
Zat. Ibadat dan penyembahan memerlukan kedua-duanya iaitu peraturan syarikat
dan makrifat. Allah berfirman tentang ibadat:
“Dan tidak Aku jadikan jin
dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku”. (Surah Dzaariyat, ayat
56)
Dalam lain
perkataan, ‘mereka diciptakan supaya
mengenali Daku' . Jika seseorang tidak mengenali-Nya bagaimana dia boleh
memuji-Nya dengan sebenar-benarnya, meminta pertolongan-Nya dan berkhidmat
kepada-Nya?
Makrifat yang diperlukan bagi mengenali-Nya boleh dicapai dengan
menyingkap tabir hitam yang menutupi cermin hati seseorang, menyucikannya
sehingga bersih dan menggilapkannya sehingga bercahaya. Kemudian perbendaharaan
keindahan yang tersembunyi akan memancar pada rahasia cermin hati. Allah Yang Maha Tinggi telah berfirman melalui rasul-Nya:
“Aku adalah perbendaharaan
yang tersembunyi. Aku suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku
dikenali”.
Tujuan suci
diciptakan manusia ialah supaya mereka mengenali Allah, memperolehi makrifat.
Ada dua peringkat makrifat yang suci. Seseorang itu perlu
mengenali sifat-sifat Allah dan dalil-dalil yang menjadi kenyataan atau
penzahiran bagi sifat-sifat tersebut. Satu lagi ialah mengenali Zat Allah. Di
dalam mengenali sifat-sifat Allah manusia secara zahirnya dapat menikmati
kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat. Makrifat yang memimpin kepada Zat Allah
tidak diperolehi dengan diri zahir manusia. Ia terjadi di dalam jiwa atau Ruh
suci manusia yang berada di dalam dirinya yang zahir ini.
“Dan Kami telah perkuatkan
dia (Isa) dengan Ruh kudus”. (Surah Baqarah, ayat 87)
Orang yang
mengenali Zat Allah menemui kuasa ini melalui Ruh kudus (suci) yang dikurniakan
kepada mereka.
Kedua-dua
makrifat tersebut diperolehi dengan hikmah kebijaksanaan yang mempunyai dua
aspek; hikmah kebijaksanaan keRuhanian yang di dalam dan pengetahuan zahir
tentang benda-benda nyata. Kedua-duanya diperlukan untuk mendapatkaan kebaikan.
Nabi SAW bersabda, “Pengetahuan ada dua bahagian. Satu pada lidah yang menjadi
dalil tentang kewujudan Allah, satu lagi di dalam hati manusia. Inilah yang
diperlukan bagi melaksanakan harapan kita”.
Pada peringkat
permulaannya seseorang itu memerlukan pengetahuan syarikat. Ini memerlukan
pendidikan yang mengenalkan dalil-dalil luar tentang Zat Allah yang menyata di
dalam alam sifat-sifat dan nama-nama ini. Apabila bidang ini telah sempurna
sampailah giliran pendidikan keRuhanian tentang rahasia-rahasia, di mana seseorang
itu masuk ke dalam bidang makrifat yang murni untuk mengetahui yang sebenarnya
(hakikat). Pada peringkat yang pertama seseorang itu mestilah meninggalkan
segala-galanya yang tidak dipersetujui oleh syariat malah, kesilapan di dalam
melakukan perbuatan yang baik mestilah dihapuskan. Perbuatan yang baik mestilah
dilakukan dengan cara yang betul, sebagaimana keperluan pada jalan sufi.
Keadaan ini boleh dicapai dengan melatihkan diri dengan melakukan
perkara-perkara yang tidak dipersetujui oleh ego diri sendiri dan melakukan
amalan yang bertentangan dengan kehendak hawa nafsu. Berhati-hatilah di dalam
beramal agar amalan itu dilakukan bukan untuk dipertontonkan atau
diperdengarkan kepada orang lain. Semuanya mestilah dilakukan semata-mata
kerana Allah, demi mencari keredaan-Nya.
Allah berfirman:
“Barangsiapa berharap
menemui Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal salih dan janganlah dia
mempersekutukan sesuatu dengan Allah dalam ibadatnya kepada Tuhannya”. (Surah
Kahfi, ayat 110)
Apa yang
dihuraikan sebagai daerah makrifat itu adalah tahap penghabisan bagi daerah
kejadian yang pertama. Ia adalah permulaan dan merupakan rumah yang setiap
orang kembali ke sana . Di samalah Ruh suci dijadikan. Apa yang dimaksudkan
dengan Ruh suci adalah Ruh insan. Ia dijadikan dalam bentuk yang paling baik.
Kebenaran atau
hakikat tersebut telah ditanam di tengah-tengah hati sebagai amanah Allah,
diamanahkan kepada manusia agar disimpan dengan selamat. Ia bangkit dan menyata
melalui taubat yang sungguh-sungguh dan usaha sebenar mempelajari agama.
Keindahannya akan memancar ke permukaan apabila seseorang itu mengingati Allah
terus menerus, mengulangi kalimah “La
ilaha illah Llah” . Pada mulanya kalimah ini diucapkan dengan lidah. Bila
hati sudah hidup ia diucapkan di dalam, dengan hati.
Sufi
menggambarkan keadaan keruhanian yang demikian dengan menganggapnya sebagai
bayi, iaitu bayi yang lahir di dalam hati, dibela dan dibesarkan di sana. Hati
memainkan peranan seperti ibu, melahirkannya, menyusun, memberi makan dan
memeliharanya. Jika anak-anak diajarkan kepakaran keduniaan untuk kebaikannya,
bayi hati pula diajarkan makrifat Ruhani. Sebagaimana kanak-kanak bersih
daripada dosa, bayi hati adalah tulen, bebas daripada kelalaian, ego dan
ragu-ragu. Kesucian bayi biasanya menyata dalam bentuk zahir yang cantik. Dalam
mimpi, kesucian dan ketulenan bayi hati muncul dalam rupa malaikat. Manusia
berharap mendapat ganjaran syurga sebagai balasan kepada perbuatan baik tetapi
hadiah-hadiah yang didatangi dari syurga didatangkan ke mari melalui
tangan-tangan bayi hati.
“Dalam kebun-kebun
kenikmatan…melayani mereka anak-anak muda yang tidak berubah keadaan mereka”. (Surah
Waqi'ah, ayat 12 – 17 )
“Melayani mereka adalah
anak-anak muda laksana mutiara yang tersimpan”. (Surah Tur, ayat 24)
Mereka adalah
anak-anak kepada hati, menurut yang diilhamkan kepada sufi, dipanggil anak-anak
kerana keelokan dan ketulenan mereka. Keindahan dan ketulenan mereka menyata
dalam kewujudan zahir, dalam darah daging, dalam bentuk manusia. Oleh kerana
keelokan dan kelembutan sifatnya ia dinamakan anak-anak hati, tetapi dia adalah
manusia sejati yang mampu mengubah bentuk kejadian atau ciptaan kerana dia
berhubung erat dengan Pencipta sendiri. Dia adalah wakil sebenar kemanusiaan.
Di dalam kesedarannya tidak ada sesuatu malah dia tidak melihat dirinya sebagai
sesuatu. Tiada hijab, tiada halangan di antara kewujudannya dengan Zat Allah.
Nabi Muhammad SAW
menggambarkan suasana demikian sebagaimana sabda baginda SAW, “ Ada masa aku
dengan Allah di mana tiada malaikat yang hampir dan tidak juga nabi yang
diutus”. Maksud ‘nabi' di sini ialah kewujudan lahiriah yang sementara bagi
Rasulullah SAW sendiri. Malaikat yang paling hampir dengan Allah ialah cahaya
suci Muhammad SAW, kejadian pertama. Dalam suasana keRuhanian itu baginda SAW
sangat hampir dengan Allah sehingga wujud zahirnya dan Ruhnya tidak
berkesempatan menghijabkannya dengan Allah. Baginda SAW menggambarkan lagi
suasana demikian,
“Ada syurga Allah yang tidak
ada mahligai dan taman-taman atau sungai madu dan susu, syurga yang di dalamnya
seseorang hanya menyaksikan Wajah Allah Yang Maha Suci” . Allah SWT berfirman:
“Beberapa muka pada hari itu berseri-seri. Kepada Tuhannya dia memandang”.
(Surah Qiamat, ayat 22 & 23)
Pada suasana
atau makam tersebut jika seseorang makhluk termasuklah malaikat mendekatinya
kewujudan badannya akan terbakar menjadi abu.
Allah SWT
berfirman melalui rasul-Nya:
“Jika Aku bukakan penutup
sifat keperkasaan-Ku dengan bukaan yang sangat sedikit sahaja, semua akan
terbakar sejauh yang dilihat oleh pandangan-Ku”.
Malaikat Jibril
yang menemani Nabi Muhamamd SAW pada malam mikraj, apabila sampai di Sidratul
Muntaha, telah mengatakan jika dia melangkah satu langkah sahaja lagi dia akan
terbakar menjadi abu.
0 comments:
Post a Comment