3: PERMULAAN PENCIPTAAN
Semoga Allah s.w.t memberikan
kamu kejayaan di dalam amalan-amalan kamu yang disukai-Nya dan Semoga kamu
memperolehi keredaan-Nya. Fikirkan, tekankan kepada pemikiran kamu dan fahamkan
apa yang aku katakan.
Allah Yang Maha Tinggi pada
permulaannya menciptakan cahaya Muhammad daripada cahaya suci Keindahan-Nya.
Dalam hadis Qudsi Dia berfirman: “Aku ciptakan ruh Muhammad daripada cahaya
Wajah-Ku”.
Ini dinyatakan juga oleh Nabi
Muhammad s.a.w dengan sabdanya:
“Mula-mula Allah ciptakan
ruhku. Pada permulaannya diciptakan-Nya sebagai ruh suci”.
“Mula-mula Allah ciptakan
qalam”.
“Mula-mula Allah ciptakan
akal”.
Apa yang dimaksudkan sebagai
ciptaan permulaan itu ialah ciptaan hakikat kepada Nabi Muhammad s.a.w,
Kebenaran tentang Muhammad yang tersembunyi. Dia juga diberi nama yang
indah-indah. Dia dinamakan nur, cahaya suci, kerana dia dipersucikan dari
kegelapan yang tersembunyi di bawah sifat jalal Allah. Allah Yang Maha Tinggi
berfirman: “Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah, cahaya dan kitab
yang menerangkan”. (Al-Maaidah, ayat 15)
Dia dinamakan akal yang meliputi
(akal universal) kerana dia telah melihat dan mengenali segala-galanya. Dia
dinamakan qalam kerana dia menyebarkan hikmah dan ilmu dan dia mencurahkan ilmu
ke dalam huruf-huruf.
Roh Muhammad adalah zat atau
hakikat kepada segala kejadian, permulaan dan kenyataan alam maya. Baginda
s.a.w menyatakan hal ini dengan sabdanya, “Aku daripada Allah dan sekalian yang lain
daripadaku” . Allah Yang Maha Tinggi menciptakan sekalian
roh-roh daripada roh baginda s.a.w di dalam alam kejadian yang pertama, dalam
bentuk yang paling baik. ‘Muhammad' adalah nama kepada sekalian kemanusiaan di
dalam alam arwah. Dia adalah sumber, asal usul dan kediaman bagi sesuatu dan
segala-galanya.
Empat ribu tahun selepas
diciptakan cahaya Muhammad, Allah ciptakan arasy daripada cahaya mata Muhammad.
Dia ciptakan makhluk yang lain daripada arasy. Kemudian Dia hantarkan roh-roh
turun kepada peringkat penciptaan yang paling rendah, kepada alam kebendaan,
alam jirim dan badan.
“Kemudian Kami turunkan ia
kepada peringkat yang paling rendah” . (Surah Tin, ayat 15)
Dia hantarkan cahaya itu daripada
tempat ia diciptakan, dari alam lahut, iaitu alam kenyataan bagi Zat Allah,
bagi keesaan, bagi wujud mutlak, kepada alam nama-nama Ilahi, kenyataan
sifat-sifat Ilahi, alam bagi akal asbab kepunyaan roh yang meliputi (roh
universal). Di sana Dia pakaikan roh-roh itu dengan pakaian cahaya. Roh-roh ini
dinamakan ‘roh pemerintah'. Dengan berpakaian cahaya mereka turun kepada alam
malaikat. Di sana mereka dinamakan ‘roh rohani'. Kemudian Dia arahkan mereka
turun kepada alam kebendaan, alam jirim, air dan api, tanah dan angin dan
mereka menjadi ‘roh manusia'. Kemudian daripada dunia ini Dia ciptakan tubuh
yang berdaging, berdarah.
“Kemudian Kami jadikan kamu
dan kepadanya kamu akan dikembalikan dan daripadanya kamu akan dibangkitkan
sekali lagi”. (Surah Ta Ha, ayat 55)
Selepas peringkat-peringkat ini
Allah memerintahkan roh-roh supaya memasuki badan-badan dan dengan kehendak-Nya
mereka pun masuk.
“Maka apabila Aku sempurnakan kejadiannya dan
Aku tiup padanya roh-Ku…”. (Surah Shad, ayat 72)
Sampai masanya roh-roh itu
terikat dengan badan, dengan darah dan daging dan lupa kepada asal usul
kejadian dan perjanjian mereka. Mereka lupa tatkala Allah ciptakan mereka pada
alam arwah Dia telah bertanya kepada mereka: “Adakah aku Tuhan kamu?
Mereka telah menjawab:Iya, bahkan!.”
Mereka lupa kepada ikrar mereka.
Mereka lupa kepada asal usul mereka, lupa juga kepada jalan untuk kembali
kepada tempat asal mereka. Tetapi Allah Maha Penyayang, Maha Pengampun, sumber
kepada segala keselamatan dan pertolongan bagi sekalian hamba-hamba-Nya. Dia
mengasihani mereka lalu Dia hantarkan kitab-kitab suci dan rasul-rasul kepada
mereka untuk mengingatkan mereka tentang asal usul mereka.
“Dan Sesungguhnya Kami telah utuskan Musa
(membawa) ayat-ayat Kami (sambil Kami mengatakan): hendaklah kamu keluarkan
kaum kamu dari kegelapan kepada cahaya, dan ingatkan mereka kepada hari-hari
Allah”. (Surah Ibrahim, ayat 5)
Yaitu ‘ingatkan roh-roh tentang
hari-hari di mana mereka tidak terpisah dengan Allah'.
Ramai rasul-rasul telah datang ke
dunia ini, melaksanakan tugas mereka dan kemudian meninggalkan dunia ini.
Tujuan semua itu adalah membawa kepada manusia perutusan, peringatan serta
menyedarkan manusia dari kelalaian mereka. Tetapi mereka yang mengingati-Nya,
yang kembali kepada-Nya, manusia yang ingin kembali kepada asal usul mereka,
menjadi semakin berkurangan dan terus berkurangan ditelan zaman.
Nabi-nabi terus diutuskan dan
perutusan suci berterusan sehingga muncul roh Muhammad yang mulia, yang
terakhir di kalangan nabi-nabi, yang menyelamatkan manusia daripada kehancuran
dan kelalaian. Allah Yang Maha Tinggi mengutuskannya untuk membuka mata
manusia iaitu membuka mata hati yang ketiduran. Tujuannya ialah mengejutkan manusia
dari kelalaian dan ketidaksedaran dan untuk menyatukan mereka dengan keindahan
yang abadi, dengan penyebab, dengan Zat Allah. Allah berfirman:
“Katakan: Inilah jalanku yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku kepada Allah dengan pandangan yang jelas (basirah)”. (Surah Yusuf, ayat 108).
“Katakan: Inilah jalanku yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku kepada Allah dengan pandangan yang jelas (basirah)”. (Surah Yusuf, ayat 108).
Ia menyatakan jalan Nabi Muhammad
s.a.w. Baginda s.a.w dalam menunjukkan tujuan kita telah bersabda,
“Sahabat-sahabatku adalah umpama bintang di langit. Sesiapa daripada mereka
yang kamu ikuti kamu akan temui jalan yang benar”.
Pandangan yang jelas (basirah)
datangnya daripada mata kepada roh. Mata ini terbuka di dalam jantung hati
orang-orang yang hampir dengan Allah, yang menjadi sahabat Allah. Semua ilmu di
dalam dunia ini tidak akan mendatangkan pandangan dalam (basirah). Seseorang
itu memerlukan pengetahuan yang datangnya daripada alam ghaib yang tersembunyi
pengetahuan yang mengalir daripada kesedaran Ilahi.
“Dan Kami telah ajarkan
kepadanya satu ilmu dari sisi Kami (ilmu laduni)”. (Surah Kahfi, ayat 65).
Apa yang perlu seseorang lakukan
ialah mencari orang yang mempunyai pandangan dalam (basirah) yang mata hatinya
celik, dan cetusan serta perangsang daripada orang yang seperti ini adalah
perlu. Guru yang demikian, yang dapat memupuk pengetahuan orang lain, mestilah
seorang yang hampir dengan Allah dan berupaya menyaksikan alam mutlak.
Wahai anak-anak Adam,
saudara-saudara dan saudari-saudari! Bangunlah dan bertaubatlah kerana melalui
taubat kamu akan memohon kepada Tuhan agar dikurniakan-Nya kepada kamu hikmah-Nya.
Berusaha dan berjuanglah. Allah memerintahkan:
“Dan berlumba-lumbalah kepada
keampunan Tuhan kamu dan syurga yang lebarnya (seluas) langit dan bumi, yang
disediakan untuk orang-orang yang berbakti. Yang menderma di waktu senang dan
susah, dan menahan marah, dan memaafkan manusia, dan Allah kasih kepada mereka
yang berbuat kebajikan”. (Surah Imraan, ayat 133 & 134).
Masuklah kepada jalan itu dan
bergabunglah dengan kafilah kerohanian untuk kembali kepada Tuhan kamu. Pada
satu masa nanti jalan tersebut tidak dapat dilalui lagi dan pengembara pada
jalan tersebut tidak ada lagi. Kita tidak datang ke bumi ini untuk merosakkan
dunia ini. Kita dihantar ke mari bukan untuk makan, minum dan berak. Roh
penghulu kita menyaksikan kita. Baginda s.a.w berdukacita melihat keadaan kamu.
Baginda s.a.w telah mengetahui apa yang akan berlaku kemudian hari
apabila baginda s.a.w bersabda, “Dukacitaku adalah untuk umat yang aku kasihi
yang akan datang kemudian”.
Apa sahaja yang datang kepada
kamu datang dalam keadaan salah satu bentuk, secara nyata atau tersembunyi;
nyata dalam bentuk peraturan syarikat dan tersembunyi dalam bentuk hikmah
kebijaksanaan atau makrifat. Allah Yang Maha Tinggi memerintahkan kita supaya
mensejahterakan zahir kita dengan mematuhi peraturan syarikat dan meletakkan
batin kita dalam keadaan yang baik dan teratur dengan memperolehi hikmah
kebijaksanaan atau makrifat. Bila zahir dan batin kita menjadi satu dan hikmah
kebijaksanaan atau makrifat dengan peraturan agama (syarikat) bersatu,
seseorang itu sampai kepada makam yang sebenarnya (hakikat).
“Dia alirkan dua laut,
padahal kedua-duanya bertemu. Antara dua itu ada dinding yang kedua-duanya
tidak mampu melewatinya”. (Surah Imraan, ayat 19 & 20).
Kedua-duanya mesti menjadi satu.
Kebenaran atau hakikat tidak akan diperolehi dengan hanya menggunakan
pengetahuan melalui pancaindera dan deria-deria tentang alam kebendaan. Dengan
cara tersebut tidak mungkin mencapai matlamat, sumber, iaitu Zat. Ibadat dan
penyembahan memerlukan kedua-duanya iaitu peraturan syarikat dan makrifat.
Allah berfirman tentang ibadat:
“Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia
melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku”. (Surah Dzaariyat, ayat 56).
Dalam lain perkataan, ‘mereka
diciptakan supaya mengenali Daku' . Jika seseorang tidak mengenali-Nya
bagaimana dia boleh memuji-Nya dengan sebenar-benarnya, meminta pertolongan-Nya
dan berkhidmat kepada-Nya?
Makrifat yang diperlukan bagi mengenali-Nya
boleh dicapai dengan menyingkap tabir hitam yang menutupi cermin hati
seseorang, menyucikannya sehingga bersih dan menggilapkannya sehingga
bercahaya. Kemudian perbendaharaan keindahan yang tersembunyi akan memancar
pada rahasia cermin hati.
Allah Yang Maha Tinggi telah
berfirman melalui rasul-Nya:
“Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali”.
“Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali”.
Tujuan suci diciptakan manusia ialah supaya
mereka mengenali Allah, memperolehi makrifat.
Ada dua peringkat makrifat yang suci. Seseorang
itu perlu mengenali sifat-sifat Allah dan dalil-dalil yang menjadi kenyataan
atau penzahiran bagi sifat-sifat tersebut. Satu lagi ialah mengenali Zat Allah.
Di dalam mengenali sifat-sifat Allah manusia secara zahirnya dapat menikmati
kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat. Makrifat yang memimpin kepada Zat Allah
tidak diperolehi dengan diri zahir manusia. Ia terjadi di dalam jiwa atau roh
suci manusia yang berada di dalam dirinya yang zahir ini.
“Dan Kami telah perkuatkan
dia (Isa) dengan roh kudus”. (Surah Baqarah, ayat 87).
Orang yang mengenali Zat Allah
menemui kuasa ini melalui roh kudus (suci) yang dikurniakan kepada mereka.
Kedua-dua makrifat tersebut
diperolehi dengan hikmah kebijaksanaan yang mempunyai dua aspek; hikmah
kebijaksanaan kerohanian yang di dalam dan pengetahuan zahir tentang
benda-benda nyata. Kedua-duanya diperlukan untuk mendapatkaan kebaikan. Nabi
s.a.w bersabda, “Pengetahuan ada dua bahagian. Satu pada lidah yang menjadi
dalil tentang kewujudan Allah, satu lagi di dalam hati manusia. Inilah yang
diperlukan bagi melaksanakan harapan kita”.
Pada peringkat permulaannya
seseorang itu memerlukan pengetahuan syarikat. Ini memerlukan pendidikan yang
mengenalkan dalil-dalil luar tentang Zat Allah yang menyata di dalam alam
sifat-sifat dan nama-nama ini. Apabila bidang ini telah sempurna sampailah giliran
pendidikan kerohanian tentang rahasia-rahasia, di mana seseorang itu masuk ke
dalam bidang makrifat yang murni untuk mengetahui yang sebenarnya (hakikat).
Pada peringkat yang pertama seseorang itu mestilah meninggalkan segala-galanya
yang tidak dipersetujui oleh syariat malah, kesilapan di dalam melakukan
perbuatan yang baik mestilah dihapuskan. Perbuatan yang baik mestilah dilakukan
dengan cara yang betul, sebagaimana keperluan pada jalan sufi. Keadaan ini
boleh dicapai dengan melatihkan diri dengan melakukan perkara-perkara yang
tidak dipersetujui oleh ego diri sendiri dan melakukan amalan yang bertentangan
dengan kehendak hawa nafsu. Berhati-hatilah di dalam beramal agar amalan itu
dilakukan bukan untuk dipertontonkan atau diperdengarkan kepada orang lain.
Semuanya mestilah dilakukan semata-mata kerana Allah, demi mencari
keredaan-Nya. Allah berfirman:
“Barangsiapa berharap menemui
Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal salih dan janganlah dia
mempersekutukan sesuatu dengan Allah dalam ibadatnya kepada Tuhannya”. (Surah
Kahfi, ayat 110).
Apa yang dihuraikan sebagai
daerah makrifat itu adalah tahap penghabisan bagi daerah kejadian yang pertama.
Ia adalah permulaan dan merupakan rumah yang setiap orang kembali ke sana . Di
samalah roh suci dijadikan. Apa yang dimaksudkan dengan roh suci adalah roh
insan. Ia dijadikan dalam bentuk yang paling baik.
Kebenaran atau hakikat tersebut
telah ditanam di tengah-tengah hati sebagai amanah Allah, diamanahkan kepada
manusia agar disimpan dengan selamat. Ia bangkit dan menyata melalui taubat
yang sungguh-sungguh dan usaha sebenar mempelajari agama. Keindahannya akan
memancar ke permukaan apabila seseorang itu mengingati Allah terus menerus,
mengulangi kalimah “La ilaha illah Llah” . Pada
mulanya kalimah ini diucapkan dengan lidah. Bila hati sudah hidup ia diucapkan
di dalam, dengan hati.
Sufi menggambarkan keadaan
kerohanian yang demikian dengan menganggapnya sebagai bayi, iaitu bayi yang
lahir di dalam hati, dibela dan dibesarkan di sana . Hati memainkan peranan seperti
ibu, melahirkannya, menyusun, memberi makan dan memeliharanya. Jika anak-anak
diajarkan kepakaran keduniaan untuk kebaikannya, bayi hati pula diajarkan
makrifat rohani. Sebagaimana kanak-kanak bersih daripada dosa, bayi hati adalah
tulen, bebas daripada kelalaian, ego dan ragu-ragu. Kesucian bayi biasanya
menyata dalam bentuk zahir yang cantik. Dalam mimpi, kesucian dan ketulenan
bayi hati muncul dalam rupa malaikat. Manusia berharap mendapat ganjaran syurga
sebagai balasan kepada perbuatan baik tetapi hadiah-hadiah yang didatangi dari
syurga didatangkan ke mari melalui tangan-tangan bayi hati.
“Dalam kebun-kebun
kenikmatan…melayani mereka anak-anak muda yang tidak berubah keadaan mereka”.
(Surah Waqi'ah, ayat 12 – 17 ).
“Melayani mereka adalah
anak-anak muda laksana mutiara yang tersimpan”. (Surah Tur, ayat 24).
Mereka adalah anak-anak kepada
hati, menurut yang diilhamkan kepada sufi, dipanggil anak-anak kerana keelokan
dan ketulenan mereka. Keindahan dan ketulenan mereka menyata dalam kewujudan
zahir, dalam darah daging, dalam bentuk manusia. Oleh kerana keelokan dan
kelembutan sifatnya ia dinamakan anak-anak hati, tetapi dia adalah manusia
sejati yang mampu mengubah bentuk kejadian atau ciptaan kerana dia berhubung
erat dengan Pencipta sendiri. Dia adalah wakil sebenar kemanusiaan. Di dalam
kesedarannya tidak ada sesuatu malah dia tidak melihat dirinya sebagai sesuatu.
Tiada hijab, tiada halangan di antara kewujudannya dengan Zat Allah.
Nabi Muhammad s.a.w menggambarkan
suasana demikian sebagaimana sabda baginda s.a.w, “ Ada masa aku dengan Allah
di mana tiada malaikat yang hampir dan tidak juga nabi yang diutus”. Maksud
‘nabi' di sini ialah kewujudan lahiriah yang sementara bagi Rasulullah s.a.w
sendiri. Malaikat yang paling hampir dengan Allah ialah cahaya suci Muhammad
s.a.w, kejadian pertama. Dalam suasana kerohanian itu baginda s.a.w sangat
hampir dengan Allah sehingga wujud zahirnya dan rohnya tidak berkesempatan
menghijabkannya dengan Allah. Baginda s.a.w menggambarkan lagi suasana
demikian, “ Ada syurga Allah yang tidak ada mahligai dan
taman-taman atau sungai madu dan susu, syurga yang di dalamnya seseorang hanya
menyaksikan Wajah Allah Yang Maha Suci” . Allah s.w.t
berfirman: “Beberapa muka pada hari itu berseri-seri. Kepada Tuhannya dia
memandang”. (Surah Qiamat, ayat 22 & 23).
Pada suasana atau makam tersebut
jika seseorang makhluk termasuklah malaikat mendekatinya kewujudan badannya
akan terbakar menjadi abu. Allah s.w.t berfirman melalui rasul-Nya:
“Jika Aku bukakan penutup sifat keperkasaan-Ku dengan bukaan yang sangat sedikit sahaja, semua akan terbakar sejauh yang dilihat oleh pandangan-Ku”.
“Jika Aku bukakan penutup sifat keperkasaan-Ku dengan bukaan yang sangat sedikit sahaja, semua akan terbakar sejauh yang dilihat oleh pandangan-Ku”.
Jibrail yang menemani Nabi
Muhamamd s.a.w pada malam mikraj, apabila sampai di Sidratul Muntaha, telah
mengatakan jika dia melangkah satu langkah sahaja lagi dia akan terbakar
menjadi abu.
0 comments:
Post a Comment