8: TAUBAT DAN PENGAJARAN MELALUI PERKATAAN
Tahap-tahap dan
peringkat-peringkat perubahan kerohanian telah pun disebut. Perlu ditegaskan
bahawa setiap peringkat dicapai terutamanya dengan taubat. Bolehlah dipelajari
cara bertaubat dengan orang yang mengetahui cara berbuat demikian dan yang
telah sendirinya bertaubat. Taubat yang sebenar dan menyeluruh merupakan
langkah pertama di dalam perjalanan. “(Ingatlah) tatkala orang-orang kafir itu
adakan dalam hati mereka kesombongan (iaitu) kesombongan jahiliah. Lalu Allah
turunkan ketenteraman atas rasul-Nya dan atas mukmin. Dan Dia wajibkan mereka
(ucapkan) perkataan menjaga keselamatan (taubat) kerana mereka lebih berhak
dengan itu, dan memang (mereka) ahlinya, dan adalah Allah mengetahui tiap
sesuatu”. (Surah Fath, ayat 26).
Keadaan takutkan Allah mempunyai
maksud yang sama dengan kalimah “ La ilaha illa Llah” – tiada Tuhan, tiada
apa-apa, kecuali Allah. Bagi orang yang mengetahui ini akan ada
perasaan
takut kehilangan-Nya, kehilangan perhatian-Nya, cinta-Nya, keampunan-Nya; dia
takut dan malu melakukan kesalahan sedangkan Dia melihat, dan takutkan
azab-Nya. Jika seseorang itu tidak berkeadaan demikian dia perlu mendapatkaan
orang yang takutkan Allah dan menerima keadaan takutkan Allah itu daripada
orang berkenaan.
Sumber dari mana perkataan itu
diterima mestilah bersih dan suci daripada segala-galanya kecuali Allah, dan
sesiapa yang menerimanya mestilah ada kebolehan untuk membezakan antara
perkataan orang yang suci hatinya dengan perkataan orang awam. Penerimanya
mestilah sedar cara perkataan itu diucapkan, kerana perkataan yang bunyinya
sama mungkin mempunyai maksud yang jauh berbeza. Tidak mungkin perkataan yang
datangnya daripada sumber yang asli sama dengan perkataan yang datangnya
daripada sumber lain.
Hatinya menjadi hidup bila dia
menerima benih tauhid daripada hati yang hidup kerana benih yang demikian
sangat subur, itulah benih kehidupan. Tidak ada yang tumbuh daripada benih yang
kering lagi tiada kehidupan. Kalimah suci “La ilaha illa Llah” disebut dua kali
di dalam Quran menjadi bukti. “(Kerana) apabila dikata kepada mereka “Tiada
Tuhan melainkan Allah” mereka menyombong. Dan mereka berkata, ‘Apakah kami
mesti tinggalkan tuhan-tuhan kami buat (mengikut) seorang ahli syair dan gila?”
(Surah Shaaffaat. Ayat 35 & 36).
Ini adalah keadaan orang awam yang
baginya rupa luar termasuk kewujudan zahirnya adalah tuhan-tuhan. “Oleh
itu Ketahuilah bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah. Dan mintalah
perlindungan bagi buah amal kamu, dan bagi mukmin dan mukminat, dan Allah
mengetahui tempat usaha kamu (di siang hari) dan tempat kembali kamu (pada
malam hari)”. (Surah Muhammad, ayat 19).
Firman Allah ini menjadi panduan
kepada orang-orang beriman yang tulen yang takutkan Allah.
Saidina Ali r.a meminta
Rasulullah s.a.w mengajarkan kepadanya cara yang mudah, paling bernilai, paling
cepat kepada keselamatan. Baginda s.a.w menanti Jibrail memberikan jawapannya
daripada sumber Ilahi. Jibrail datang dan mengajarkan baginda s.a.w mengucapkan
“La ilaha” sambil memusingkan mukanya yang diberkati ke kanan, dan mengucapkan
“illa Llah” sambil memusingkan mukanya ke kiri, ke arah hati sucinya yang
diberkati. Jibrail mengulanginya tiga kali; Nabi s.a.w mengulanginya tiga kali
dan mengajarkan yang demikian kepada Saidina Ali r.a dengan mengulanginya tiga
kali juga. Kemudian baginda s.a.w mengajarkan yang demikian kepada
sahabat-sahabat baginda. Saidina Ali r.a merupakan orang yang pertama bertanya
dan menjadi orang yang pertama diajarkan.
Kemudian satu hari selepas
kembali daripada peperangan, Nabi s.a.w berkata kepada pengikut-pengikut
baginda, “Kita baharu kembali daripada peperangan yang kecil untuk
menghadapi peperangan yang besar” . Baginda s.a.w merujukkan
kepada perjuangan dengan ego diri sendiri, keinginan yang rendah yang menjadi
musuh kepada penyaksian kalimah tauhid. Baginda s.a.w bersabda, “Musuh
kamu yang paling besar ada di bawah rusuk kamu ”.
Cinta Ilahi tidak akan hidup
sehinggalah musuhnya, hawa nafsu badaniah kamu, mati dan meninggalkan kamu.
Mula-mulanya kamu mesti bebas
daripada ego kamu yang mengheret kamu kepada kejahatan. Kemudian kamu akan mula
memiliki suara hati yang belum penuh, walaupun kamu masih belum bebas
sepenuhnya daripada dosa. Kamu akan memiliki perasaan mengkritik diri sendiri –
tetapi ia belum mencukupi. Kamu mesti melepasi tahap tersebut kepada peringkat
di mana hakikat yang sebenarnya dibukakan kepada kamu, kebenaran tentang benar
dan salah. Kemudian kamu akan berhenti melakukan kesalahan dan akan hanya
melakukan kebaikan. Dengan demikian diri kamu akan menjadi bersih. Di dalam
menentang hawa nafsu dan tarikan badan kamu, kamu mestilah melawan nafsu
kehaiwanan – kerakusan, terlalu banyak tidur, pekerjaan yang sia-sia – dan
menentang sifat-sifat haiwan liar di dalam diri kamu – kekejian, marah, kasar
dan berkelahi. Kemudian kamu mesti usahakan membuang perangai-perangai ego yang
jahat, takabur, sombong, dengki, dendam, tamak dan lain-lain penyakit tubuh dan
hati kamu. Cuma orang yang berbuat demikian yang benar-benar bertaubat dan
menjadi bersih, suci murni dan tulen. “Sesungguhnya Allah kasih kepada orang yang
bertaubat dan memelihara kesuciannya”. (Surah Baqarah, ayat 222).
Dalam melakukan taubat seseorang
itu mestilah mengambil perhatian supaya penyesalannya tidak samar-samar dan
tidak juga secara umum agar dia tidak jatuh ke dalam ancaman Allah: “Tidak
kira berapa banyak mereka bertaubat mereka tidak sebenarnya menyesal. Taubat
mereka tidak diterima”.
Ini ditujukan kepada mereka yang
hanya mengucapkan kata-kata taubat tetapi tidak tahu sejauh mana dosa mereka,
malah tidak mengambil tindakan pembaikan dan pencegahan. Itulah taubat yang
biasa, taubat zahir yang tidak menusuk kepada punca dosa. Ia adalah umpama
orang yang cuba menghapuskan rumput dengan memotong bahagian di atas tanah
tetapi tidak mencabut akarnya yang di dalam bumi. Tindakan yang demikian
membantu rumput untuk tumbuh dengan lebih segar. Orang yang bertaubat dengan
mengetahui kesalahannya dan punca kesalahan itu berazam tidak mengulanginya dan
membebaskan dirinya daripada kesalahan itu, mencabut akar pokok yang merosakkan
itu. Cangkul yang digunakan untuk menggali akarnya, punca kepada dosa-dosa,
ialah pengajaran kerohanian daripada guru yang benar. Tanah mestilah
dibersihkan sebelum ditanam pokok orkid.
“Dan Kami bawakan perumpamaan
kepada manusia supaya mereka memikirkannya”. (Surah Hasyr, ayat 21).
“Dia jualah Penerima taubat
hamba-hamba-Nya dan mengampunkan dosa, dan Dia mengetahui apa yang kamu
kerjakan”. (Surah Syura, ayat 25).
“Kecuali orang yang bertaubat
dan beriman dan mengerjakan amal salih, maka mereka itu Allah tukarkan kejahatan
mereka dengan kebaikan kerana adalah Allah itu Pengampun, Penyayang”. (Surah
Furqaan, ayat 70).
Ketahuilah taubat yang diterima
tandanya ialah seseorang itu tidak lagi jatuh ke dalam dosa tersebut.
Ada dua jenis taubat ,
taubat
orang dan taubat mukmin sejati . Orang
awam berharap meninggalkan kejahatan dan masuk kepada kebaikan dengan cara
mengingati Allah dan mengambil langkah usaha bersungguh-sungguh, meninggalkan
hawa nafsunya dan kesenangan badannya dan menekankan egonya. Dia mesti
meninggalkan keegoannya yang ingkar terhadap peraturan Allah dan masuk kepada
taat. Itulah taubatnya yang menyelamatkannya dari neraka dan memasukkannya ke
dalam syurga.
Orang mukmin sejati, hamba Allah
yang tulen, berada di dalam suasana yang jauh berbeza. Mereka berada pada makam
makrifat yang jauh lebih tinggi daripada makam orang awam yang paling baik.
Sebenarnya bagi mereka tidak ada lagi anak tangga untuk dipanjat; mereka telah
sampai kepada kehampiran dengan Allah. Mereka telah meninggalkan kesenangan dan
nikmat dunia ini dan menikmati kelazatan alam kerohanian – rasa kehampiran
dengan Allah, nikmat menyaksikan Zat-Nya dengan mata keyakinan.
Perhatian orang awam tertuju
kepada dunia ini dan kesenangan mereka adalah merasai nikmat kebendaan dan
kewujudan kebendaannya. Malah, jika kewujudan kebendaan manusia dan dunia
merupakan satu kesilapan begitu jugalah nikmat dan kecacatan yang paling baik
daripadanya. Kata-kata yang diucapkan oleh orang arif, “Kewujudan
dirimu merupakan dosa, menyebabkan segala dosa menjadi kecil jika dibandingkan
dengannya” . Orang arif selalu mengatakan bahawa kebaikan yang
dilakukan oleh orang baik-baik tidak mencapai kehampiran dengan Allah tidak
lebih daripada kesalahan orang yang hampir dengan-Nya. Jadi, bagi mengajar kita
memohon keampunan terhadap kesalahan yang tersembunyi yang kita sangkakan
kebaikan, Nabi s.a.w yang tidak pernah berdosa memohon keampunan daripada Allah
sebanyak seratus kali sehari. Allah Yang Maha Tinggi mengajarkan kepada
rasul-Nya: “Pintalah perlindungan bagi buah amal kamu dan bagi mukmin dan
mukminat”. (Surah Muhamamd, ayat 19).
Dia jadikan rasul-Nya yang suci
murni sebagai teladan tentang cara bertaubat – dengan merayu kepada Allah
supaya menghilangkan ego seseorang, sifat-sifatnya dan dirinya, semuanya pada
diri seseorang, mencabut kewujudan diri seseorang. Inilah taubat yang
sebenarnya.
Taubat yang demikian meninggalkan
segala-galanya kecuali Zat Allah, dan berazam untuk kembali kepada-Nya, kembali
kepada kehampiran-Nya untuk melihat Wajah Ilahi. Nabi s.a.w menjelaskan taubat
yang demikian dengan sabda baginda s.a.w, “ Ada sebahagian hamba-hamba Allah
yang tulen yang tubuh mereka berada di sini tetapi hati mereka berada di sana ,
di bawah arasy”. Hati mereka berada pada langit kesembilan, di bawah arasy
Allah kerana penyaksian suci terhadap Zat-Nya tidak mungkin berlaku pada alam
bawah.
Di sini hanya kenyataan atau
penzahiran sifat-sifat suci-Nya yang dapat disaksikan, memancar ke atas cermin
yang bersih kepunyaan hati yang suci. Saidina Umar r.a berkata, “Hatiku melihat
Tuhanku dengan cahaya Tuhanku”. Hati yang suci adalah cermin di mana keindahan,
kemuliaan dan kesempurnaan Allah memancar. Nama lain yang diberi kepada suasana
ini ialah pembukaan (kasyaf), menyaksikan sifat-sifat Ilahi yang suci.
Bagi memperolehi suasana
tersebut, untuk membersihkan dan menyinarkan hati, perlulah kepada guru yang
matang, yang di dalam keesaan dengan Allah, yang disanjung dan dimuliakan oleh
semua, dahulu dan sekarang. Guru berkenaan mestilah telah sampai kepada makam
kehampiran dengan Allah dan dihantar balik ke alam rendah oleh Allah untuk
membimbing dan menyempurnakan mereka yang layak tetapi masih mempunyai
kecacatan.
Di dalam penurunan mereka untuk
melakukan tugas tersebut wali-wali Allah mestilah berjalan Sesuai dengan sunnah
Rasulullah s.a.w dengan mengikuti teladan baginda s.a.w, tetapi tugas mereka
berlainan dengan tugas rasul. Rasul diutuskan untuk menyelamatkan orang ramai
dan juga orang-orang yang beriman. Guru-guru tadi pula tidak dihantar untuk
mengajar semua orang tetapi hanyalah sebilangan yang dipilih sahaja.
Rasul-rasul diberi kebebasan dalam menjalankan tugas mereka, sementara
wali-wali yang mengambil tugas sebagai guru mesti mengikuti jalan rasul-rasul
dan nabi-nabi.
Guru kerohanian yang mengaku diri
mereka merdeka, menyamakan dirinya dengan nabi, jatuh kepada kesesatan dan
kekufuran. Bila Nabi s.a.w mengatakan sahabat-sahabat baginda yang arif adalah
umpama nabi-nabi Bani Israil, baginda memaksudkan lain daripada ini – kerana
nabi-nabi yang datang selepas Musa a.s semuanya mengikuti prinsip agama yang
dibawa oleh Musa a.s. Mereka tidak membawa peraturan baharu. Mereka mengikuti
undang-undang yang sama. Seperti mereka juga orang-orang arif dari kalangan
umat Nabi Muhammad s.a.w yang bertugas membimbing sebahagian daripada
orang-orang suci yang dipilih, mengikuti kebijaksanaan Nabi s.a.w, tetapi
menyampaikan perintah dan larangan dengan cara baharu yang berbeza, terbuka dan
jelas, menunjukkan kepada murid-murid mereka dengan perbuatan yang mereka
kerjakan pada masa dan keadaan yang berlainan. Mereka memberi dorongan kepada
murid-murid mereka dengan menunjukkan kelebihan dan keindahan prinsip-prinsip
agama. Tujuan mereka ialah membantu pengikut-pengikut mereka menyucikan hati
yang menjadi tapak untuk membena tugu makrifat.
Dalam semua itu mereka mengikut
teladan daripada pengikut-pengikut Rasulullah s.a.w yang terkenal sebagai
‘golongan yang memakai baju bulu' yang telah meninggalkan semua aktiviti
keduniaan untuk berdiri di pintu Rasulullah s.a.w dan berada hampir dengan baginda.
Mereka menyampaikan khabar sebagaimana mereka menerimanya secara langsung
daripada mulut Rasulullah s.a.w. Dalam kehampiran mereka dengan Rasulullah
s.a.w mereka telah sampai kepada peringkat di mana mereka boleh bercakap
tentang rahsia israk dan mikraj Rasulullah s.a.w sebelum baginda membuka rahsia
tersebut kepada sahabat-sahabat baginda.
Wali-wali yang menjadi guru
memiliki kehampiran yang serupa dengan Nabi s.a.w dengan Tuhannya. Amanah dan
penjagaan terhadap ilmu ketuhanan yang serupa dianugerahkan kepada mereka.
Mereka merupakan Pemegang sebahagian daripada kenabian, dan diri batin
mereka selamat di bawah penjagaan Rasulullah s.a.w.
Tidak semua orang yang memiliki
ilmu berada di dalam keadaan tersebut. Mereka yang sampai ke situ adalah yang
lebih hampir kepada Rasulullah s.a.w daripada anak-anak dan keluarga mereka
sendiri dan mereka adalah umpama anak-anak kerohanian Rasulullah s.a.w yang
hubungannya lebih erat daripada hubungan darah. Mereka adalah pewaris sebenar
kepada Nabi s.a.w. Anak yang sejati memiliki zat dan rahsia bapanya pada rupa
zahirnya dan juga pada batinnya. Nabi s.a.w menjelaskan rahasia ini, “Ilmu
khusus adalah umpama khazanah rahasia yang hanya mereka yang mengenali Zat
Allah boleh mendapatkannya. Namun bila rahasia itu dibukakan orang yang
mempunyai kesedaran dan ikhlas tidak menafikannya”.
Ilmu tersebut dimasukkan kepada
Nabi s.a.w pada malam baginda s.a.w mikraj kepada Tuhannya. Rahsia itu
tersembunyi di dalam diri baginda di sebalik tiga ribu tabir hijab. Baginda
s.a.w tidak membuka rahsianya melainkan kepada sebahagian pengikut baginda yang
sangat hampir dengan baginda. Melalui penyebaran dan keberkatan rahsia inilah
Islam akan terus memerintah sehingga ke hari kiamat.
Pengetahuan batin tentang yang
tersembunyi membawa seseorang kepada rahsia tersebut. Sains, kesenian dan
kemahiran keduniaan adalah umpama kerangka kepada pengetahuan batin. Mereka
yang memiliki pengetahuan kerangka itu bolehlah mengharapkan satu hari nanti
mereka diberi kesempatan untuk memiliki apa yang di dalam kerangka. Sebahagian
daripada mereka yang berilmu memiliki apa yang patut dimiliki oleh seorang
manusia secara umumnya sementara sebahagian yang lain menjadi ahli dan
memelihara ilmu tersebut daripada hilang. Ada golongan yang menyeru kepada
Allah dengan nasihat yang baik. Sebahagian daripada mereka mengikuti sunnah
Nabi s.a.w dan dipimpin oleh Saidina Ali r.a. yang menjadi pintu kepada gedung
ilmu yang melaluinya masuklah mereka yang menerima undangan dari Allah. “Serulah
ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana dan nasihat dan bantahlah mereka dengan cara
yang lebih baik” . (Surah Nahl, ayat 125).
Maksud dan perkataan mereka
adalah sama. Perbezaan pada zahirnya hanyalah pada perkara-perkara terperinci
dan cara pelaksanaannya.
Sebenarnya ada tiga makna yang kelihatan
sebagai tiga jenis ilmu yang berbeza – dilakukan secara berbeza, tetapi
menjurus kepada yang satu Sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w. Ilmu
dibahagikan kepada tiga yang tidak ada seorang manusia boleh menanggung
keseluruhan beban ilmu itu juga tidak berupaya mengamalkan dengan sekaliannya.
Bahagian pertama ayat di atas “Serulah
ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana (hikmah)” , Sesuai dengan
makrifat, zat dan permulaan kepada segala sesuatu, pemiliknya mestilah
sebagaimana Nabi s.a.w beramal Sesuai dengannya. Ia hanya dikurniakan kepada
lelaki sejati yang berani, tentera kerohanian yang akan mempertahankan
kedudukannya dan menyelamatkan ilmu tersebut. Nabi s.a.w bersabda, “Kekuatan
semangat lelaki sejati mampu menggoncang gunung” . Gunung di
sini menunjukkan keberatan hati sesetengah manusia. Doa lelaki sejati yang
menjadi tentera kerohanian dimakbulkan. Bila mereka menciptakan sesuatu ia
berlaku, bila mereka mahukan sesuatu hilang maka ia pun hilang. “Dia
kurniakan hikmah kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Barangsiapa dikurniakan
hikmah maka sesungguhnya dia telah diberi kebajikan yang banyak”. (Surah
Baqarah, ayat 269).
Jenis kedua ialah ilmu zahir yang
disebut Quran sebagai “seruan yang baik”. Ia menjadi kulit kepada hikmah
kebijaksanaan rohani. Mereka yang memilikinya menyeru kepada kebaikan, mengajar
manusia berbuat baik dan meninggalkan larangan-Nya. Nabi s.a.w memuji mereka.
Orang yang berilmu menyeru dengan lemah lembut dan baik hati, sementara yang
jahil menyeru dengan kasar dan kemarahan.
Jenis ketiga ialah ilmu yang
menyentuh kehidupan manusia di dalam dunia. Ia disebut sebagai ilmu agama
(syariat) yang menjadi sarang kepada hikmah kebijaksanaan (makrifat). Ia adalah
ilmu yang diperuntukkan kepada mereka yang menjadi pemerintah manusia; menjalankan
keadilan ke atas sesama manusia; pentadbiran manusia ke atas sesama manusia.
Bahagian terakhir ayat Quran yang di atas tadi menceritakan tugas mereka “dan
berbincanglah dengan mereka dengan cara yang lebih baik”. Mereka ini menjadi
kenyataan kepada sifat Allah “al-Qahhar” Yang Maha Keras. Mereka berkewajipan
menjaga peraturan di kalangan manusia selaras dengan hukum Tuhan, seumpama
sabut melindungi tempurung dan tempurung melindungi isi.
Nabi s.a.w menasihatkan, “Biasakan
dirimu berada di dalam majlis orang-orang arif, taatlah kepada pemimpin kamu
yang adil. Allah Yang Maha Tinggi menghidupkan hati dengan hikmah seperti Dia
jadikan bumi yang mati hidup dengan tumbuh-tumbuhan dengan menurunkan hujan” . Baginda
s.a.w juga bersabda , “Hikmah
adalah harta yang hilang bagi orang yang beriman, dikutipnya di mana sahaja
ditemuinya”.
Malah perkataan yang diucapkan
oleh manusia biasa datangnya daripada Loh Terpelihara menurut hukum Allah
terhadap segala perkara daripada awal hingga akhir. Loh itu disimpan pada alam
tinggi pada akal asbab tetapi perkataan diucapkan menurut makam seseorang.
Perkataan mereka yang telah mencapai makam makrifat adalah secara langsung
daripada alam tersebut, makam kehampiran dengan Allah. Di sana tidak ada
perantaraan.
Ketahuilah bahawa semua akan
kembali kepada asal mereka. Hati, zat, mesti dikejutkan; jadikan ianya hidup
untuk mencari jalan kembali kepada asalnya yang suci murni. Ia mesti mendengar
seruan. Seseorang mesti mencari orang yang orang yang daripadanya seruan itu
muncul, melaluinya zahir seruan. Itulah guru yang sebenar. Ini merupakan
kewajipan bagi kita. Nabi s.a.w bersabda, “Menuntut ilmu wajib bagi setiap
orang Islam lelaki dan perempuan”. Ilmu tersebut merupakan peringkat terakhir
semua ilmu, itulah ilmu makrifat, ilmu yang akan membimbing seseorang kepada
asalnya, yang sebenar (hakikat). Ilmu yang lain perlu menurut sekadar mana
keperluannya. Allah menyukai mereka yang meninggalkan cita-cita dan angan-angan
kepada dunia, kemuliaan dan kebesarannya, kerana kepentingan duniawi ini
menghalang seseorang kepada Allah. “Katakanlah: “Aku tidak meminta kepadamu upah
atas (menyampaikan)nya, kecuali percintaan (kepadaku) lantaran kerabat”. (Surah
Syura, ayat 23).
Ditafsirkan maksud perkataan “apa
yang hampir dengan kamu” ialah datang hampir dengan kebenaran.
0 comments:
Post a Comment